CErita sayA...



Assalamualaikum…. kenki deska? (apa khabar)… sudah lama tidak ku menulis coretan ini.sedar tak sedar dah setengah tahun dah tahun 2013 dan  Hanya 1 bulan sahaja bakal menamatkan internship saya.  Tarikh keramat itu adalah 14 JUN 2013. Memang tak sabar nak habis nie..huhu.. bila dah tamat? Kerja la pulak… adui….. nie la maslah nya pulak..  kerja x jumpa lagi..huhuhu.. harap2 dapat kerja la pas settle semua pasal internship nie..huhuhuhu…

Ops!! Kamu jangan cepat mengeluh yer.. ini baru dugaan untuk kamu…. Baru kamu sedar bagaimana perasaan seorang guru bila di hadapan mengajar, anak murid menyembang, nakal, bising di dalam kelas. Mesti nak marah ja…..  namun, marah tu tak makan saman langsung, budak zaman sekarang… adakah ku seorang yang  x garang.. hurm.. padahal dah cukup garang dah tu..huhhuh..

Namun, dugaan ini harus ku tempuhi, demi  cita-ciktaku untuk bergelar pendidik. Alangkah indahnya, jika mendapat anak didik yang baik dan mendengar kata gurunya. Mungkin sukar, namun bila ia diasuh ia dpat melEmbutkan hati anak-anak ini.

Lagi satu perkara lagi, bila dunia sudah moden, telefon bimbit menjadi lebih  canggih. Menyebabkan mereka terleka dunia maya terutamanya facebook. Jika mencari berkaitan dengan ilmu tak pa la jugak, ini perkara yang lain yang perkara buat.hurm… perbezaan amat ketara ketika ku belajar. Handset time tu tak le secanggih sekarang.. la ni pelajar terlebih canggih berbanding guru /pendidik.

Pengalaman mengajar x la banyak. Ini adalah permulaan. Aida kamu perlu mengkaji dan mengkaji. Mungkin ada alternatif lain  dan dapat menarik anak muridmu mendengar kata-katamu itu. Sabarlah, insyaallah kamu menjadi pendidik yang disayangi dan disukai oleh semua orang..

Beruntunglah kamu, bakal menjadi seorang da’ei. Impianmu untuk menjadi seorang guru akan tercapai. Maka berusaha untuk mencapai ilmu itu dengan seikhlas hatimu….. perbetulkan niatmu.. agar setiap ilmu yang dicurahkan dapat dikutip bagi setiap anak muridmu.. insyaallah…. Ya Allah kau berikanlah kekuatan agar dapat menyampai ilmuMu kepada setiap anak didikku dan dapat mereka menerima ilmu itu dengan hati yang ikhlas… . sekian, terima kasih..

SELAMAT HARI GURU KEPADA SEMUA GURU TERMASUKLAH DIRI INI…
ESPECIALLY YANG PERNAH MENGAJARKU
·         PRASEKOLAH SKPTK (CIKGU UZIAN, CIKGU ROKIAH)
·         GURU SKPTK
·         GURU SMK PENANTI
·         GURU SMVSPPP
·         PENSYARAH JMTI
·         PENSYARAH CIAST, SHAH ALAM

*TIDAK DILUPAKAN TO MY LOVELY MAK AND AYAH YANG MENGAJARKU DARI KECIL HINGGA DEWASA…. SEKARANG ANAKMU DAH BERUSIA 20AN.. THANK YOU FOR EVERYTHING… I LOVE U SO MUCH…

Comments

Popular posts from this blog

Terkesima.. menerima ucapan "Selamat Hari Guru"

2# Berjalan-jalan bersama kawan-kawan CIASTku..

:: TRAUMA ::